Wat is SEO - digitalmarketeer

Wat is SEO?

Als je ons online marketing aanbod leest zal je al snel geconfronteerd worden met termen zoals:
conversion optimisation, SEO, PPC, SEM, SEA en content marketing.

Waarschijnlijk heb je geen idee wat deze termen inhouden.

Dus we leggen het allemaal stap voor stap voor je uit. In dit artikel gaan we in op 2 termen: SEM en SEO. Je zal leren wat ze betekenen, inhouden en waarom het voor jou belangrijk kan zijn.

 SEM (search engine marketing)

SEM, ‘zoekmachinemarketing’, is een verzamelnaam voor alle marketing activiteiten om je positie in de zoekmachines te verbeteren. Een SEM campagne kan gericht zijn op het verbeteren van je positie in de organische resultaten (SEO) of het tonen/verbeteren van advertenties (SEA) naar je website.

 

Dus… Wat is het verschil tussen organische resultaten en advertenties?

zoekresultaat SEO en SEA

In bovenstaande afbeelding zijn de advertenties (rode pijl) elk zoekresultaat waar een geel icoontje bij staat “Adv”. Zowel boven als rechts zien we advertenties terugkomen.

Vanaf waar de groene pijl staat komen de ‘organische’ resultaten. Hiervoor wordt niet betaald per klik. Dit zijn de resultaten waarvan Google denkt dat ze het meest relevant zijn voor jouw zoekopdracht.

Dus…

…nu je het verschil kent tussen de organische resultaten en de betaalde resultaten gaan we wat dieper in op wat we doen om jouw website dus beter te doen opvallen.

 

SEO (search engine optimization)

SEO, of ‘zoekmachineoptimalisatie’,  is alles wat we doen om jouw website of webshop geleidelijk aan hoger te doen klimmen in de organische zoekresultaten van de gewenste zoekmachine. In België is dit meestal Google, maar indien hier vraag naar is kunnen we je ook helpen te scoren in kleinere zoekmachines zoals Bing en Yahoo.

Alle SEO inspanningen kunnen worden samengevat in 3 onderdelen:

1. on-page optimalisatie
2. off-page optimalisatie
3. technische optimalisatie

 

1. On-page optimalisatie

Dit zijn alle aanpassingen die gebeuren ‘on-page’ dus op je webpagina/website. We starten hiervoor altijd met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Uit dit onderzoek zal blijken op welke termen jouw ideale doelgroep zoekt, zodat we op die termen betere resultaten behalen.

Aan de hand van dit zoekwoordenonderzoek verwerken we de gekozen termen op strategische plaatsen van je webpagina. We testen je website ook op gebruiksgemak en voorzien een logische structuur.

Ook is het belangrijk geregeld nieuwe informatie (content) te schrijven op je website. Hierbij kan je dan natuurlijk rekening houden met de gekozen zoekwoorden.

2. Off-page optimalisatie

Off-page optimalisatie zijn dan natuurlijk alle aanpassingen die we doen die niet rechtstreeks op je website gebeuren.

Dit omvat onder andere het vergaren van waardevolle links naar je website. Denk hierbij aan links van partnerbedrijven, collega’s, klanten, leveranciers. Maar je kan ook links verdienen van grote nieuwswebsites door een persbericht uit te sturen. Of een blogger kan een artikel schrijven over jouw merk/onderneming.

Er wordt algemeen aangenomen dat ook links van Social media kanalen steeds meer waarde krijgen. Of ze je organische zoekresultaten nu al beïnvloeden weet niemand met 100% zekerheid. Maar het zorgt alvast voor direct verkeer naar je website en verhoogt je naamsbekendheid bij gebruiken van deze kanalen.

Ook reviews en beoordelingen van je product/dienst/service kunnen voor heel wat extra verkeer zorgen. Mensen vertrouwen je ook sneller als ze kunnen lezen over een positieve ervaring die iemand al had met je onderneming. Denk maar aan de toeristische sector. Wie leest niet eerst liefst de beoordelingen vooraleer een hotel te boeken?

3. Technische optimalisatie

De technische optimalisatie omvat alle activiteiten die het de zoekmachines zo gemakkelijk mogelijk te maken om je pagina te crawlen (overlopen) en te indexeren (toevoegen aan de zoekresultaten).

 

Nu heb je al een veel beter idee wat SEO inhoudt en wat het voor jou kan betekenen. Heeft jouw website al de gewenste resultaten in de zoekmachines? Zo niet, dan kunnen wij je helpen.

Stuur ons 100% vrijblijvend een mailtje. Dan maken we een afspraak en kunnen we zien wat we voor je kunnen doen.

40 replies

Comments are closed.