hoger in google: 3 seo tips
Hoger scoren in google: De 3 beste SEO tips voor 2015

Met je website hoger scoren in google is niet gemakkelijk. Net zoals ik, zijn er heel wat online marketing experts (of digital marketeers) die zich verdiepen in nieuwe (en niet zo nieuwe) technieken om hun website op die felbegeerde eerste pagina of zelfs eerste plaats te krijgen. Er is dus veel concurrentie maar er bestaan, gelukkig voor jou, ook veel misverstanden. Heb jij een lokaal bedrijf dat hoger wilt scoren in Google?

Dan is dit artikel voor jou. Hier volgen onze 3 beste SEO tips voor lokale bedrijven.

1. Zoekwoorden

De enige reden waarom zoekmachines zoals Google verkeer naar jouw website sturen, is door de tekst op de pagina. Google beoordeelt jouw webpagina naargelang zijn relevantie voor de term die men intypt in de zoekbalk.

Hier kan je slim op inspelen door enkele zoekwoorden te kiezen waarop je je wilt richten. Via deze zoekwoorden kan je vervolgens de meeste bezoekers aantrekken. De vraag is natuurlijk: welke zoekwoorden moet je kiezen?

Zoekwoordenonderzoek

Ik start zowat elke marketinginspanning die ik doe voor mijn klanten met een grondig zoekwoordenonderzoek. Uit dit onderzoek zal blijken welke keywords optimaal zijn om ons op te richten. Met de Google Keyword Planner kan je te weten komen naar welke woorden geregeld gezocht worden én heel wat nieuwe ideeën opdoen.

 

Online marketing: google adwords

Maar kijk niet enkel naar de resultaten in de Keyword Planner. Kijk eens wat de concurrentie doet of ga op zoek naar synoniemen en verwante woorden waar je nog niet aan hebt gedacht.

Geen inspiratie? Übersuggest.org geeft je een hele lijst met zoekresultaten uit Google. Je hoeft er enkel maar de relevantie resultaten uit te halen, te plakken in de Keyword Planner en boom! Je ziet meteen welke zoekwoorden elke maand aardig wat verkeer aantrekken.

Als je een lijstje hebt van waardevolle woorden (met voldoende zoekverkeer) gebruik je deze woorden overal waar je kan. Zo zal je geleidelijk aan hoger klimmen in de zoekresultaten en meer bezoekers aantrekken.

*PRO tip:
Richt je op enkele belangrijke korte keywords en enkele langere zoekwoordgroepen (3 en meer woorden). Voor deze ‘long tail keywords’ is er vaak minder concurrentie en kan je dus sneller op de eerste pagina komen.

2. Google Mijn Bedrijf

Google mijn bedrijf is een samenvoeging van Google Places en Google + lokaal. Door je bedrijf te registreren en verifiëren via Google Mijn bedrijf heb je toegang tot een overzichtelijk dashboard waar je al je bedrijfsinformatie in kan verwerken voor Google+, Google Maps en de lokale zoekresultaten voor je bedrijf.

Waarom belangrijk?

Je hebt vast wel eens volgende resultaten gezien in Google:

hoger in google maps

De kaart geeft een duidelijk overzicht van al de kapperszaken in je buurt. Ook zien we een lijst met kapperszaken met een link naar hun website en een adresvermelding.

Je kan je voorstellen dat dit voor lokale bedrijven veel visibiliteit en extra klanten kan opleveren. Ook als men een zoekterm rechtstreeks in Google maps intypt geeft Google deze resultaten naargelang je locatie.

Registreren voor Google Mijn Bedrijf

Zoals bijna alle Google diensten is Google Mijn bedrijf gratis. Registreren doe je via deze link: https://www.google.com/business/. Bij de lancering van Google Mijn Bedrijf werden er al heel wat bedrijven automatisch overgezet op deze nieuwe dienst. Als je vroeger een pagina had op Google+ lokaal of Google Places kan je verwachten dat je bedrijf wel terug te vinden is in de lijst. Het enige wat je dan nog moet doen is verifiëren dat jij de eigenaar bent. Hiervoor krijg je een brief thuis gestuurd met een unieke verificatiecode.

Heb je een nieuw bedrijf of vind je het niet terug in de resultaten? Geen probleem, dan kan je gewoon een nieuwe pagina aanmaken door te klikken op “Geen lokaal bedrijf?”.

Geen lokaal bedrijf - hoger scoren in google

Wanneer je dit hebt gedaan heb je toegang tot een overzichtelijk dashboard met enkele interessante features.

hoger in google: dashboard google mijn berijf

Met dit dashboard kan je berichten delen op Google+, is je pagina gekoppeld aan Google Analytics en kan je zien hoeveel extra volgers en weergaven je deze maand hebt gegenereerd met je Google+ pagina. Ook kan je reviews bekijken die anderen over je hebben geschreven. Deze reviews kunnen ook worden getoond in de zoekresultaten, op Google+ en bij je vermelding op Google Maps.

3. Social Media

De beste manier om in contact te blijven met je klanten is via social media. Door ervoor te zorgen ervoor dat je klanten bijvoorbeeld je facebookpagina liken kan je hen gemakkelijk op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen in je bedrijf. Heb je een nieuw product gelanceerd? Is er een nieuwe vacature beschikbaar? Is er momenteel een unieke promotie (misschien zelfs enkel voor je ‘likers’ of ‘volgers’)?

Dan post je een berichtje op facebook of twitter. Niemand die je pagina liked of je volgt op deze kanalen zal je boodschap als opdringerig beschouwen omdat ze er zelf voor hebben gekozen om op de hoogte te blijven! Het is alsof de facebook nieuwspagina een gepersonaliseerde krant is waarbij de lezers voor zichzelf hebben besloten van welke merken/bedrijven ze reclameboodschappen willen ontvangen. Maak daar dus gebruik van.

Hoe krijg ik meer likes op facebook?

We nemen facebook even als voorbeeld. Zometeen gaan we ook andere social media kanalen bespreken.

Enkele simpele tips om meer likes te krijgen:

  1. Vraag het: er is niets gemakkelijker dan het gewoon face-to-face te vragen. Dan hebben we het niet over hopeloos smeken om je pagina te liken, maar je kan altijd vermelden dat je een facebookpagina hebt waarop je geregeld nieuwe producten/nieuwtjes/promoties of dergelijke onthult. Je zult verbaast staan hoeveel mensen er zelfs niet aan hadden gedacht om je pagina op te zoeken, maar al te graag op de hoogte blijven.
    Extra: zorg er dan wel voor dat je je facebookpagina ook daadwerkelijk goed onderhoud. Post geregeld interessante informatie, een foto, een filmpje, wat dan ook.
  2. Vrienden en familie: Gebruik je huidige vriendengroep om extra bekendheid te krijgen voor je pagina.
    Vraag hen om je pagina te liken en desnoods zelfs (in privé-bericht) om je pagina te delen met hun vrienden. Zo spreek je al meteen een heel groot publiek aan.
  3. Advertising: Natuurlijk is je vriendengroep al snel uitgeput. Misschien heb je al aan je klanten gevraagd om je te liken, misschien heb je gewoon geen originele ideeën meer om op te vallen. Niet getreurd. Dan kan je je pagina nog altijd promoten met facebook advertising.
    Ben je benieuwd hoe relatief kleine bedrijfjes soms meer dan 10.000 likes hebben? Jep, vaak hebben ze er goed voor betaald. Hoewel facebook advertising relatief goedkoop is ten opzichte van veel andere advertentiekanalen, zal je toch op voorhand moeten berekenen op de Return On Investment groot genoeg is. Daar kunnen we je bij helpen!  Je kan met facebook advertenties trouwens kiezen of je de personen stuurt naar je facebookpagina of naar je website. Dus advertenties kunnen ook helpen om je websiteverkeer op te krikken.

Andere social media kanalen

Er zijn honderden sociale media kanalen, maar hier zijn enkele van de bekendste.

  • Twitter: Twitter heeft minder gebruikers dan facebook en is minder visueel. Maar toch de moeite waard om te verkennen. Zeker als je bedrijf geregeld nieuwe en interessante producten/nieuwtjes lanceert.
  • Linkedin: Linkedin is om werk te vinden? Onder andere. Maar vooral als je veek B2B klanten hebt kan Linkedin interessant voor je zijn. Maak een verzorgde bedrijfspagina en schrijf artikels die je enkel deelt op Linkedin. Dat kan je volgers verhogen, maar ook veel verkeer naar je website leiden.
  • Pinterest: Pinterest is één van de meest visuele social media kanalen. Werk je als designer, interieurarchitect, tuindecorateur of iets dergelijks? Of ontwikkel je visueel mooie producten? Dan kan Pinterest enorm interessant voor jou zijn. Op dit social kanaal vind je vooral vrouwen (70%), maar ook de mannen beginnen stilaan Pinterest te ontdekken. Persoonlijk gebruik ik het ook wel eens om inspiratie op te doen.
  • Google+: Zoals tip 2 al omschrijft is Google+ voor bedrijven een noodzakelijk kanaal voor meer visibiliteit in de Google zoekresultaten. Je Google+ pagina wordt automatisch aangemaakt als je je registreert voor Google Mijn Bedrijf. Maar naast het registreren en je pagina voorzien van goede informatie en foto’s heeft het voorlopig weinig nut om veel tijd te steken in Google+.
  • Youtube: Jep, youtube is ook een social media kanaal. Je kan het gebruiken om je team voor te stellen, een gepaste kandidaat te vinden voor je openstaande vacature, klanten extra uitleg te geven of gewoon om te laten zien ‘hoe leuk jullie wel niet zijn’. Youtube advertising is natuurlijk ook mogelijk. Dit zijn de typische reclamefilmpjes die je meestal kan sluiten na 3 seconden. Aangezien het ontwikkelen van deze filmpjes veel tijd (en geld) kost, is dit een sterk ondergewaardeerd advertentiekanaal.

*PRO tip: Naast social media is ook e-mail marketing enorm belangrijk om in contact te blijven met je klanten. Verzamel e-mailadressen van personen waarmee je in contact bent gekomen om gerichte e-mails te sturen. Voorzie wel steeds een opt-out (uitschrijven) mogelijkheid zodat je niet te opdringerig overkomt bij je ontvangers.

 

CONCLUSIE

Als je weinig tijd hebt of geen budget voor een professional, kom je met deze 3 tips al heel ver. Ga op zoek naar de juiste keywords, registreer je bedrijf op Google Mijn Bedrijf en blijf in contact met je klanten via Social media.

 

Een online marketing strategie is echter veel uitgebreider en deze tips zullen niet voor iedereen ideaal zijn. Als je benieuwd bent hoe je je online potentieel zo goed mogelijk kunt  benutten om nieuwe klanten te vinden, contacteer ons dan voor een gratis kennismakingsgesprek.

13 replies

Comments are closed.