Traditionele marketing vs online marketing

10 tips voor traditionele marketing in 2015

Als online marketing bureau hebben we uiteraard een enorme voorkeur voor alles online. Het is meetbaar, gemakkelijk aan te passen en de beste manier om in te spelen op alle technologische ontwikkelingen. Maar toch moeten we toegeven dat “traditionele marketing”, om er maar een term aan te geven, nog steeds enorm belangrijk is.

Uiteraard raden aan om eens te raden te gaan bij een marketing bureau. Het eerste gesprek is meestal gratis, dus dan kan je al je vragen al stellen. Maak hier een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

Traditionele marketing

1. Mond-op-mond reclame

Als je een goede naam wilt opbouwen bij je klanten zal mond-op-mondreclame enorm belangrijk zijn. Hoe uitgekiend je marketing strategie ook is, als je service of product slecht is en je personeel onvriendelijk is, zullen klanten niet gauw terugkomen.

Onthoud ook dat het in de meeste gevallen gemakkelijker én goedkoper is om een bestaande klant te behouden dan een nieuwe aan te trekken. Dus neem je van in het begin voor om je klanten zo goed mogelijk te behandelen, te luisteren naar hun vragen en verzoeken en altijd vriendelijk te blijven. Dan bouw je in de loop der jaren aan een betrouwbaar imago waardoor je heel wat vaste klanten kan krijgen. Dat geldt zeker voor locatiegebonden ondernemingen.

2. Wees bereikbaar

traditionele marketing: telefoon

Zo simpel, maar oh zo belangrijk. Neem die telefoon op! Zorg dat er altijd iemand beschikbaar is om oproepen te beantwoorden, snel te reageren op e-mails of vragen/klachten op je social media kanalen. Op die manier maak je meteen een goede indruk op potentiële klanten en benut je heel wat kansen die je concurrentie misschien over het hoofd zien.

Vaak is er ook maar weinig werk nodig om hiervoor te zorgen. Verbind je vaste lijn door naar je gsm als je niet op kantoor bent. Lees en antwoord op mails met je smartphone en check regelmatig op updates.

3. Marktonderzoek

Niets zo simpel als traditioneel marktonderzoek. Stel een vragenlijst samen en ga de straat op om mensen hun mening te vragen. Zo kom je in enkele uren te weten waar je potentiële klanten mee bezig zijn, wat ze belangrijk vinden in je sector of welke terminologie ze dagelijks gebruiken. Het zal wat tijd kosten maar is verder meestal gratis. Uiteraard kan je ook een online marktonderzoek opstellen als je een grotere doelgroep aanspreekt, maar daar gaan we in deze blogpost niet over uitweiden.

Een andere manier is door je klanten te vragen om een enquête in te vullen of mondeling enkele vragen te beantwoorden. Op die manier krijg je feedback op je producten, diensten of manier van werken. Startende bedrijven kunnen hier vaak veel uit leren!

4. Advertenties

traditioneel vs online marketing

Een gezonde marketing strategie bevat een combinatie van zowel online als offline marketing kanalen. Wees dus niet bang om ook offline advertentiemogelijkheden uit te testen. Advertenties in vakbladen of locale media kan soms veel meer ROI opleveren dan je zou denken.

Bijvoorbeeld: je hebt een webshop met producten voor de ruitersport. Dan kan een advertentie in een tijdschrift over de paardensport enorm interessant zijn! Wist je dat je ook offline campagnes perfect kan meten door unieke URL’s te voorzien of promotiecodes voor die campagne? Zo kan je achteraf op je website/webshop exact zien welk effect je offline campagne heeft gehad door het aantal mensen die op je website beland zijn via die URL of die je unieke promotiecode hebben ingetypt.

5. Bedrijfswagen

traditionele marketing bedrijftswagen

Je bedrijfswagen is een rijdend reclamebord. Waarom zou je je kans niet grijpen om je bedrijfsnaam, logo, belangrijkste diensten en website hier niet op te vermelden? In heel wat sectoren zoals de bouwindustrie is dat vaak de enige manier van marketing die ze toepassen. Kan dat beter? Natuurlijk. Hoewel ik geloof dat ze veel beter kunnen zijn er veel bedrijven die klanten vinden door de letters op hun camionet of bedrijfswagen. Misschien zal dat in jouw sector niet voor veel extra klanten opleveren, toch is het zeker het proberen waard.

6. Wees vindbaar

Merk je dat bezoekers je bedrijf gemakkelijk gevonden hebben? Zo niet, dan zou je kunnen investeren in een groot en duidelijk uithangbord of in wegwijzers. Op die manier vermijd je dat potentiële klanten omkeren als ze je bedrijf niet onmiddelijk vinden.

Natuurlijk is online vindbaarheid meestal nog veel belangrijker. Hiervoor is SEO of Google Adwords vaak het ideale medium voor.

7. Netwerken

Weet je wat vaak de moeilijkste stap is in sales? Een afspraak maken. Tijd is kostbaar, dus zolang je hem/haar niet in enkele seconden kan overtuigen van wat je te bieden hebt, zullen klanten niet snel tijd vrij maken voor je verkoopspraatje.

Netwerkevenementen zijn dus de ideale plaats om toch potentiële klanten te ontmoeten. Mensen zijn in een ontspannen sfeer, staan open om nieuwe mensen te leren kennen en willen gerust een babbeltje slaan. Als je hier een goede indruk kan laten (en enkele naamkaartjes) kan je zo ook al enkele interessante klanten vinden. Ga dus op zoek naar lokale business meetings en netwerkmogelijkheden of organiseer zelf een avondje met enkele ondernemers.

8. Reviews van klanten

traditionele marketing reviews

Verzamel reviews van tevreden klanten en plaats ze overal waar ze mogelijk maar van pas kunnen komen. Zowel online als offline wordt er vaak veel vertrouwen gesteld in reviews, waardoor je een kleine barrière wegneemt bij nieuwe klanten.

9. Evenementen

Organiseer eens een feest, een wedstrijd of zamel geld in voor een goed doel. Zo kom je ‘in the picture’ bij een doelgroep naar keuze. Uiteraard kan je je bedrijf in de verf zetten tijdens dit evenement, zonder opdringerig over te komen.

Heb je zelf geen tijd of interesse om een evenement te organiseren? Denk dan eens na over sponsoring van een bestaand evenement in ruil voor reclamemogelijkheden. Zoek naar een evenement dat zich specifiek richt op jouw doelgroep en denk eventueel al eens na over een promotie of unieke aanbieding specifiek voor dit event.

10. PR marketing

traditionele marketing pr

Last but not least. Media-aandacht kan soms voor veel meer aandacht zorgen dan elke marketing campagne die je maar kan bedenken. Heb je iets interessants te vertellen? Heeft je bedrijf iets unieks te bieden? Schrijf dan een persbericht en verstuur dat naar de juiste personen bij lokale en nationale media. Als je artikel hier en daar gepubliceerd wordt zal je al snel veel meer bezoekers krijgen.

CONCLUSIE: Hoewel we enorme voorstanders zijn van online marketing kunnen de meeste bedrijven baat hebben zijn de gezonde mix van zowel online als offline marketing kanalen. Maak hier dus optimaal gebruik van voor de beste resultaten!